Jeśli wydaje Ci się, że podlaskie
jest najnudniejszym województwem, to Ci się tylko wydaje. Jeśli
sądzisz, że nic się nie zmienia i wszystko stoi, to się grubo
mylisz.
Strategia Rozwoju Województwa
Podlaskiego to „program powinności wobec pokoleń”,
kluczowy dokument, określający cele i kierunki rozwoju regionu w
kolejnych latach. Wskazuje też dziedziny, które należy wspierać
po to by zwiększyć konkurencyjność i spójność
społeczno-gospodarczą Podlaskiego.
Województwo podlaskie (częściowo już teraz, ale w 2013 roku
całkowicie) jest/będzie:
Zielone
Wśród szesnastu województw Polski to u nas jest najwięcej terenów
objętych ochroną – w ramach parków narodowych i sieci Natura 2000,
cechuje nas również wysoki udział lasów i najniższa w Polsce gęstość
zaludnienia. Dzięki temu w Polsce i Europie Podlaskie jest postrzegane
jako „Zielona kraina”. Należy utrwalać tę percepcję unikalności
i wyjątkowości Podlasia jako podstawę rozwijania zielonych,
ekologicznych specjalizacji.
Otwarte
Peryferyjne położenie w Unii Europejskiej należy traktować jako
walor rozwojowy. Wymaga to wykorzystania potencjału unikalnej w
warunkach polskich wielokulturowości, rozwinięcia funkcji wrót do Europy
dla naszych wschodnich sąsiadów, a zarazem kreowania funkcji mentora
(pośrednika) dla relacji Unii Europejskiej z Europą Wschodnią, przede
wszystkim z Białorusią.
Dostępne
Zasadniczo zostaje skrócony czas podróży z regionu do sąsiednich
województw oraz poprawia się dostępność Białegostoku ze wszystkich
ośrodków powiatowych. Poprawia to dostęp społeczeństwa regionu do usług
publicznych oraz możliwości konkurowania województwa o mieszkańców, o
turystów, o inwestorów. Dostępność jest rozumiana szeroko, a dotyczy
między innymi: transportu, telekomunikacji, Internetu, usług otoczenia
biznesowego.
Przedsiębiorcze
W najbliższych latach mieszkańcy Podlaskiego aktywnie uczestniczą w
życiu społeczno-gospodarczym i wykorzystują swoje konkurencyjne atuty
dla rozwinięcia inteligentnych specjalizacji. Dotyczy to m.in.:
wykorzystania uwarunkowań dla produkcji rolniczej; rozwoju produkcji i
usług zorientowanych na naszych wschodnich sąsiadów; produkcji i usług
o wyznaczniku „ekologiczne i zielone”. Wspieramy innowacyjność, rozwój
kapitału ludzkiego i kapitału społecznego w regionie.
strategia.wrotapodlasia.pl